Farmaline Logo

Kies uw taal

Winnaar Webshop Awards Belgium 2019-2020 in de categorie Health & Wellness

Of gebruik ons contactformulier voor persoonlijk advies.

Levering in België

  • Levering aan huis - Gratis vanaf € 39
    Gratis levering vanaf € 39 aan huis of op kantoor met bpost of DPD.
  • Levering via een afhaalpunt - Gratis vanaf € 39
    Gratis levering vanaf € 39 in meer dan 3.000 afhaalpunten.

Vermoeidheid


's Morgens opstaan en het gevoel hebben dat je een hele marathon hebt gelopen, dat klinkt ons allemaal bekend in de oren. Iedereen heeft namelijk wel eens last van vermoeidheid. Alleen wanneer dit gevoel blijft aanhouden, moet er gekeken worden naar de eventuele oorzaken om zo het probleem bij de kern aan te pakken.

Vooral tijdens de donkerdere maanden hebben veel mensen last van een vermoeid gevoel. Tijdens het herfst- en winterseizoen, krijgen velen spijtig genoeg vaak te kampen met een energiedip. 

 

Soorten vermoeidheid

Er bestaan verschillende soorten vermoeidheid, al dan niet veroorzaakt door het weer. 

 

Psychische vermoeidheid

Dit type vermoeidheid uit zich in een vorm van futloosheid, de hele dag door. Dit kan verschillende oorzaken hebben:

  • stress
  • emotionele omstandigheden in het dagelijks leven
  • gevoelens van angst
  • depressieve stemmingen
  • andere psychische problemen

 

Lichamelijke vermoeidheid

Deze vorm van vermoeidheid daarentegen doet zich voor wanneer je lichaam aangeeft dat er iets niet in orde is. Denk hierbij aan:

  • ongezond eten
  • weinig beweging
  • chronische ziektes
  • achterliggende aandoeningen
  • bloedarmoede

 

 

Wat zijn mogelijke oorzaken van vermoeidheid?

Toch kunnen er nog andere redenen zijn voor je futloosheid. Denk hierbij vooral aan de seizoenswisselingen die op veel mensen een grote invloed uitoefenen. Ook onze dagelijkse gewoontes kunnen een effect hebben op ons.

 

Minder zonlicht

De herfst en winter worden getypeerd door koudere temperaturen en kortere dagen. Het feit dat we minder blootgesteld worden aan zonlicht, draagt bij aan hoe we ons voelen. We kunnen te kampen krijgen met een vitamine D-tekort en dit leidt doorgaans tot vermoeidheid, spierklachten en lusteloosheid. Dus hoe minder zonlicht, hoe minder energie we hebben. 

 

Onregelmatige dagen

Indien je daguren enorm verschillen door, bijvoorbeeld, shiften op het werk, dan kan je biologische klok in de war worden gebracht. Ons lichaam houdt nu eenmaal van regelmaat. 

 

Ander eetpatroon

Als het kouder wordt, hebben we niet meer zo een trek in lichte en frisse maaltijden. Zware wintergerechten zitten vol koolhydraten en suikers, waardoor we ons ook sneller slaperig kunnen gaan voelen.  

Snel verteerbare koolhydraten en suikers met een hoge glycemische waarde worden snel in je bloed opgenomen en zorgen voor een suikerpiek in je bloed. Als reactie maakt je lichaam dan heel snel insuline aan. Die grote hoeveelheid insuline zorgt al snel voor een energiedipje.

 

Tekorten in je bloed

Ons lichaam is een goed geöliede machine die veel componenten nodig heeft om goed te functioneren. Ontbreekt er een essentieel onderdeel, dan voelen we dit al snel aan onze gezondheid. Een gebrek aan verscheidene vitaminen en mineralen kunnen aan de oorsprong liggen van een vermoeid gevoel. 

 

Wat kan je doen tegen vermoeidheid?  

  • Voldoende licht: Genoeg daglicht zorgt ervoor dat we ons energieker voelen. Kies, bijvoorbeeld, voor gordijnen die wat licht doorlaten in je slaapkamer of maak gebruik van een lamp die een zonsopgang simuleert. 

 

  • Een frisse neus halen: De hele tijd binnenshuis doorbrengen, is niet gezond. Maak eens een leuke wandeling. Dit hoeft niet lang te zijn! Een klein blokje om is al voldoende.

 

  • Beweeg meer: Probeer een beetje meer beweging in je dagelijkse activiteiten in te lassen. Ga eens te voet naar de winkel, wandel tijdens je lunch eens een blokje om of sta gewoon eens af en toe op van je bureaustoel om je benen te strekken, alle beetjes helpen. 

 

  • Vermijd alcohol, cafeïne en nicotine: Alcohol verteert slecht en vraagt dus veel energie van je lichaam. Het verstoort je natuurlijke bioritme en de kwaliteit van je slaap. Wie veel alcohol drinkt, wordt sneller moe. Beperk ook je consumptie van schadelijke stoffen, zoals nicotine, tot een minimum of stop er compleet mee. 

 

  • Cafeïne geeft velen van ons een snelle rush aan energie. Raakt je lichaam afhankelijk van koffie of drink je er te veel van, dan heeft dit een averechts effect. Stop in deze gevallen niet onmiddellijk met je cafeïne-inname, maar bouw het langzaam af.

 

  • Neem je nachtrust serieus: Slaap in een koele en donkere kamer. De ideale temperatuur zit rond de 20°C, veel hogere temperaturen kunnen voor een slechte nachtrust zorgen! Sta iedere dag op hetzelfde uur op, ook tijdens het weekend, zo wordt opstaan altijd veel makkelijker. Probeer ook zeker een uur voor het slapengaan geen gebruik te maken van schermen. Het blauwe licht van een tablet, computer of telefoon remt de aanmaak van het slaaphormoon melatonine. 

 

Voel je je gedurende 6 maanden nog steeds vermoeid? Raadpleeg dan zeker je huisarts voor een bloedafname om eventuele achterliggende problemen te detecteren. 

 

Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS)

De naam doet je waarschijnlijk al iets vermoeden. Chronisch vermoeidheidssyndroom is een aandoening die steeds vaker voorkomt. Mensen die lijden aan CVS hebben te kampen met een zware vermoeidheid die maar blijft aanhouden, zonder onderliggende oorzaak. 

 

Symptomen van CVS

  • Zware vermoeidheid die meer dan 6 maanden aanhoudt, niet veroorzaakt wordt door vele inspanningen en ook niet lijkt te verdwijnen. 
  • De vermoeidheid zorgt voor problemen in het dagelijks leven. 
  • Ergere vermoeidheid bij het rechtstaan.
  • Slapen helpt niet om de vermoeidheid te verlichten.
  • Mogelijke concentratie- en geheugenproblemen

 

Ook kunnen de volgende symptomen optreden, maar deze zijn niet altijd aanwezig:

  • keelpijn
  • hoofdpijn
  • gewrichtspijn
  • spierpijn
  • gevoelige klieren

 

Een diagnose stellen voor CVS is een ingewikkeld proces. Vraag daarom altijd eerst raad aan je arts. Hij/Zij kan je dan doorverwijzen naar een specialist.