Farmaline Logo

Kies uw taal

Winnaar Webshop Awards Belgium 2019-2020 in de categorie Health & Wellness

Of gebruik ons contactformulier voor persoonlijk advies.

Levering in België

  • Levering aan huis - Gratis vanaf € 29
    Gratis levering vanaf € 29 aan huis of op kantoor met bpost of DPD.
  • Levering via een afhaalpunt - Gratis vanaf € 29
    Gratis levering vanaf € 29 in meer dan 3.000 afhaalpunten.

Immuniteit


Overzicht

Waarom is ondersteuning van het immuunsysteem belangrijk?
Hoe werkt het immuunsysteem?
Wat zijn de oorzaken van een verzwakt immuunsysteem?
Hoe kan je het immuunsysteem op natuurlijke wijze versterken?

 

 


Waarom is ondersteuning van het immuunsysteem belangrijk?

Het immuunsysteem is het afweer- en bewakingssysteem van ons lichaam, dat bestaat uit een zeer complex netwerk van organen en weefsels. De belangrijkste organen en weefsels die hierbij betrokken zijn, zijn het lymfestelsel, de zwezerik, het beenmerg, de milt, de darmen, de huid en de slijmvliezen, maar ook gespecialiseerde immuuncellen en -boodschappers. De belangrijkste functie van het immuunsysteem is het bestrijden van ziekteverwekkers en andere lichaamsvreemde stoffen.

Aangezien ons lichaam dagelijks wordt blootgesteld aan verschillende ziekteverwekkers, zoals bacteriën, virussen, schimmels of parasieten, werkt ons immuunsysteem de klok rond om ons lichaam te beschermen tegen infecties en ziekten. Het is dus van cruciaal belang om het hele jaar door zorg te dragen voor ons immuunsysteem.

 

 

Hoe werkt ons immuunsysteem?

De immuunafweer is gebaseerd op een niet-specifiek en een specifiek afweersysteem. Het niet-specifieke afweersysteem - ook natuurlijke afweer of aangeboren immuunsysteem genoemd - bestaat enerzijds uit de huid, slijmvliezen, trilhaartjes, traanvocht, speeksel, maagzuur en urine, die helpen verhinderen dat ziekteverwekkers of (lichaams)vreemde stoffen het lichaam binnendringen en zich verspreiden. Anderzijds maken immuuncellen zoals witte bloedcellen (leukocyten) en fagocyten (macrofagen) ziekteverwekkers onschadelijk door ze te omsingelen en vervolgens te verteren.

Terwijl het aangeboren immuunsysteem alle vreemde ziekteverwekkers bestrijdt, richt het specifieke afweersysteem zich op reeds "bekende" ziekteverwekkers. Dankzij de zogenaamde B- en T-cellen (lymfocyten; subgroep van de witte bloedcellen) is het specifieke afweersysteem in staat terugkerende antigenen (ziekteverwekkers) te "onthouden" en bij een nieuwe infectie snel en doeltreffend te reageren met behulp van gevormde antilichamen. Daarom wordt het ook wel de "intelligente" afweer of het verworven immuunsysteem genoemd.

 

 

Wat zijn de oorzaken van een verzwakt immuunsysteem?

Verschillende factoren kunnen ertoe bijdragen dat ons immuunsysteem vatbaarder is voor ziekteverwekkers. 

  • Langdurige stress. In stressvolle situaties geeft ons lichaam meer stresshormonen af (adrenaline, noradrenaline, cortisol). Tegelijkertijd produceert het immuunsysteem meer immuuncellen om ons te beschermen tegen ziekten en infecties. Als ons lichaam zich na deze periode van stress niet voldoende kan herstellen, leidt dit tot een permanente belasting van het organisme, waarbij het stresshormoonniveau onevenredig stijgt en het aantal en de activiteit van de immuuncellen afneemt. Chronische stress leidt dus tot een permanente verzwakking van ons immuunsysteem en maakt ons vatbaarder voor ziekteverwekkers.
  • Gebrek aan beweging en overbelasting door beweging kunnen het immuunsysteem verzwakken. Daarom is een gezond evenwicht tussen beweging en rust cruciaal voor een sterk immuunsysteem. Terwijl matige inspanningstraining de vorming en activering van immuuncellen verbetert, beperkt te weinig beweging de functionaliteit van het immuunsysteem. Bij te veel training en onvoldoende hersteltijd wordt het immuunsysteem onderdrukt door de aanhoudende afgifte van stresshormonen, waardoor het risico op infecties toeneemt.
  • Te weinig slaap (minder dan zes uur per dag op een aanhoudende basis) bevordert de afgifte van stresshormonen, die op hun beurt de immuunrespons onderdrukken.
  • Een tekort aan vocht betekent dat onze slijmvliezen niet door een vochtfilm worden beschermd en dat ziekteverwekkers gemakkelijker kunnen binnendringen. Tegelijkertijd kunnen schadelijke stoffen niet voldoende afgescheiden worden. 
  • Alcoholgebruik zorgt ervoor dat belangrijke delen van het immuunsysteem voor minstens 24 uur worden uitgeschakeld.
  • Roken verzwakt de functie van ons afweersysteem doordat het aantal immuuncellen en antilichamen in het bloed vermindert.
  • Droge lucht veroorzaakt uitdroging van de slijmvliezen in neus en keel, waardoor ziekteverwekkers gemakkelijker het lichaam kunnen binnendringen.
  • Een tekort aan voedingsstoffen leidt ertoe dat ons lichaam een tekort heeft aan vitaminen en mineralen die belangrijke processen in het immuunsysteem ondersteunen.
  • Het consumeren van 100 gram suiker (dat is ongeveer de hoeveelheid die in een liter van een zoete drank, zoals cola of appelsap zit) kan het vermogen van witte bloedcellen om bacteriën en virussen aan te vallen tot wel vijf uur lang ernstig aantasten.

Gelukkig kan je een verzwakt immuunsysteem weer opbouwen met deze eenvoudige tips!

 

Vitaminen en mineralen 

Belangrijke bouwstenen voor het opbouwen van je immuunsysteem zijn vitaminen en mineralen: vitamine A, vitamine D, vitamine C, vitamine B6, foliumzuur en vitamine B12, maar ook ijzer, koper, seleen en zink dragen bij tot de normale werking van het immuunsysteem. Door evenwichtig te eten, met een grote hoeveelheid fruit en groenten, kan je ervoor zorgen dat je lichaam genoeg essentiële voedingsstoffen binnenkrijgt voor een gezond immuunsysteem.

 

 

Versterk het immuunsysteem op natuurlijke wijze met 10 eenvoudige tips

1. Verminder stress

Langdurige stress verzwakt het immuunsysteem en verhoogt de vatbaarheid voor infecties. Probeer daarom ontspanningsoefeningen zoals meditatie, yoga of autogene training om je stressniveau naar omlaag te halen. Om stress te verminderen is het belangrijk dat je naar je lichaam luistert, soms nee zegt en dat je jezelf langere rustperiodes van minstens twee uur toestaat, zowel op het werk als 's avonds of in het weekend.

 

2. Regelmatige lichaamsbeweging

Regelmatige lichaamsbeweging is niet enkel voordelig voor je bloedsomloop, maar versterkt ook je immuunsysteem. Een matige inspanning van 30 tot 45 minuten per dag in de frisse lucht is al voldoende om je immuunsysteem een duwtje in de rug te geven. Sporten zoals joggen, wandelen, zwemmen of fietsen zijn hiervoor het meest geschikt. Wees voorzichtig: te veel lichaamsbeweging kan zorgen voor negatieve stress en daardoor het immuunsysteem tijdelijk verzwakken.

 

3. Zon en vitamine D 

Ons immuunsysteem is bijzonder blij de zon eens te zien! Zonnestralen zorgen niet alleen voor een goed humeur, maar ook dat ons lichaam vitamine D aanmaakt, wat een belangrijke rol speelt bij de normale werking van het immuunsysteem. In de koude en donkere maanden van oktober tot maart is de stralingsintensiteit van de zon echter te zwak voor de lichaamseigen vitamine D-vorming in de huid. Nochtans is het juist in deze periode dat het lichaam een bijzonder sterk afweersysteem nodig heeft om verkoudheden en infecties te bestrijden. Daarom moeten vooral mensen die niet of nauwelijks buiten (kunnen) zijn, overdag op kantoor werken of nachtdiensten draaien, erop letten dat ze genoeg vitamine D binnenkrijgen. Dit geldt ook voor oudere mensen, omdat de vitamine D-vorming sterk afneemt met de leeftijd.

In al deze gevallen wordt aanbevolen - na overleg met een arts - om vitamine D-supplementen in te nemen. Vitamine D-druppels zijn bijzonder populair omdat ze individueel kunnen worden gedoseerd, gemakkelijk in te nemen zijn en geschikt zijn voor het hele gezin.

 

4. Voldoende slaap

Terwijl we slapen, neemt het aantal natuurlijke immuuncellen toe die ons lichaam nodig heeft om zich te verdedigen tegen bacteriën en virussen. Je kan je immuunsysteem dus versterken door iedere nacht gemiddeld 7 tot 8 uur lang te slapen.

 

5. Gezonde voeding

Een gezonde en evenwichtige voeding is ideaal om je immuunsysteem te versterken.

Eet veel fruit en groenten, want die bevatten belangrijke vitaminen voor het immuunsysteem, zoals vitamine A, vitamine C, vitamine B6 en foliumzuur. Eet regelmatig granen, peulvruchten, noten, vlees, vis, melk en zuivelproducten, want dat zijn goede bronnen van vitamine D, vitamine B12, ijzer, koper, selenium en zink. Geef de voorkeur aan verse ingrediënten, want door opslag en verwerking kunnen belangrijke voedingsstoffen verloren gaan.

 

6. Voedingssupplementen

Een tekort aan voedingsstoffen kan zich voordoen wanneer het lichaam niet voldoende wordt voorzien van essentiële voedingsstoffen door onevenwichtige, ongezonde voeding. Vooral voor mensen die weinig groenten en fruit eten, kan het nuttig zijn om het immuunsysteem specifiek te ondersteunen door middel van voedingssupplementen.

Multivitaminepillen kunnen een praktische aanvulling zijn op de dagelijkse voeding als de inname van essentiële vitaminen en mineralen via de voeding niet voldoende is of als de behoefte toeneemt door bepaalde factoren zoals stress, leeftijd, hoge fysieke belasting, overmatig nicotine- en alcoholgebruik of chronische ziekten.

Voordat je supplementen of andere middelen gebruikt om het immuunsysteem te ondersteunen, is het belangrijk om dit altijd eerst te bespreken met je arts. 

 

7. Drink voldoende

1,5 tot 2 liter water per dag drinken is belangrijk om de natuurlijke beschermende barrières van ons lichaam in stand te houden. Als water niet zo je ding is, kan je ook ongezoete kruiden- en vruchtenthee of verdund vruchten- of groentesap drinken.

Ook kan je, indien je moeite hebt met de aanbevolen vijf porties groenten en fruit per dag te eten, af en toe één portie groenten vervangen door 200 milliliter groentesap of één portie fruit door 200 milliliter vruchtensap.

 

8. Goede hygiëne.

Ook een goede hygiëne draagt bij tot een gezond immuunsysteem. Vaak je handen wassen of desinfecterende handgels gebruiken is zeer belangrijk.

Wanneer veel mensen bij elkaar komen - bijvoorbeeld in een open kantoor, in de trein of bij een concert - neemt het risico toe dat je iemand tegen het lijf loopt die verkouden is en virussen verspreidt door druppelinfectie via hoesten of niezen. Het is bijna onmogelijk je hier volledig tegen te beschermen, maar er zijn wel voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen:

  • Houd een afstand van 1-2 meter
  • Vermijd nauw lichamelijk contact zoals handen schudden of omhelzingen.
  • Nies niet in je handen, maar in de holte van je arm.

 

9. Regelmatig verluchten

Om te voorkomen dat je slijmvliezen in de neus en keel uitdrogen door een te lage luchtvochtigheid in gesloten ruimten - vooral op kantoor en in de winter - kan je regelmatig of ten minste drie keer per dag tien minuten lang de ruimte ventileren door een raam open te doen.

 

10. Matig gebruik van alcohol en roken

Dokters en gezondheidsexperts benadrukken niet voor niets dat roken en overmatig alcoholgebruik schadelijk zijn voor ons lichaam en het immuunsysteem verzwakken. Als je een sterk immuunsysteem wilt opbouwen, moet je roken volledig vermijden en alcohol slechts met mate gebruiken.