Of onze huid vettig of droog is, is meestal een kwestie van aanleg. Maar als de huid al gevoelig is voor uitdroging kunnen sommige gewoontes of verzorgingen het nog erger maken. Wat kan je doen om irriterende factoren te elimineren en je droge huid goed te verzorgen?

 

Hoe manifesteert een droge huid zich?

Onze huid heeft de mogelijkheid om vet en vocht te binden. Vloeistof wordt meestal aan de binnenkant van het lichaam opgenomen, waardoor de hoeveelheid die je drinkt een grote invloed heeft op de droogheid van de huid. Bovendien bevatten de onderste huidlagen talgklieren die onze huid van een vette lipidenfilm voorzien. Als de huid dit vocht en vet echter verliest en dit niet kan compenseren, dan merk je dit snel. De huid spant zich op en jeukt, er ontstaan schilfers, ruwe plekken en ontstekingen. In het ergste geval kan het zelfs scheuren, vooral bij de gewrichten zoals vingers en ellebogen. Aangezien dit verlies van de beschermende huidbarrière infecties kan veroorzaken, is een droge huid niet alleen onaangenaam, maar kan ze ook tot gezondheidsproblemen leiden.

 

Wat zijn de oorzaken van een droge huid?

Een aanleg voor een droge huid is vaak van nature aanwezig en neemt toe met de leeftijd. Er zijn echter nog steeds tal van factoren die een verzachtend of verergerend effect hebben op het uiterlijk van de huid. Als er heel plotseling droge huid problemen optreden, kan dit ook een lichamelijke ziekte als oorzaak hebben.

  • Het weer: De winter is een bijzonder moeilijke tijd voor een droge huid. Droge verwarmingslucht onttrekt vocht, terwijl koude de bloedcirculatie vermindert. Dit maakt het moeilijker voor onze huid om haar natuurlijke bescherming te blijven behouden.
  • UV-licht: Onze huid heeft zonlicht nodig om vitamine D te produceren. Te intensief zonlicht of een bezoek aan de zonnebank kan echter zeer belastend zijn voor de huid. Vooral zonnebrand kan blijvende schade veroorzaken.
  • Water: Regelmatig je huid reinigen is belangrijk, maar ook hier kan het té veel worden. Lang baden of reinigen met zeep en andere ontvettingsmiddelen beschadigen de natuurlijke huidbarrière. Zelfs te vaak wassen, hard wrijven of agressieve peelings doen de droge huid geen plezier. 
  • Voldoende drinken: Aangezien de huid het grootste deel van haar vocht uit de binnenkant van het lichaam haalt, heeft de hoeveelheid die je drinkt een grote invloed op de textuur van je huid. Zorg ervoor dat je elke dag voldoende water drinkt.
  • Slechte gewoontes: Alcohol en nicotine brengen schade toe aan een droge huid. Ze verergeren de bloedcirculatie, belasten het lichaam met gifstoffen en ontnemen voedingsstoffen en vloeistoffen.
  • Verzorgingsproducten: Crèmes en lotions met alcohol, minerale oliën, parfums en conserveringsmiddelen schaden de huid meer dan dat ze goed doen. Zo hebben ze een droog en irriterend effect en kunnen ze allergische reacties veroorzaken.

 

Fysieke oorzaken van een droge huid

  • Neurodermitis/ psoriasis: witte schilfers op ontstoken huidgebieden die zeer ernstig jeuken, kunnen wijzen op verschillende chronische huidziekten.
  • Diabetes: een droge huid kan een waarschuwing zijn voor diabetes. Als je vaak moet plassen en dorst hebt, raadpleeg je best een arts. 
  • Hormonale oorzaken: hormonale veranderingen, zoals de menopauze, kan een effect hebben op je huid. Schildklierdysfunctie kan echter ook een ongewoon droge huid veroorzaken.
  • Geestesziekten: mentale aandoeningen die bijvoorbeeld gepaard gaan met het vaak willen wassen of schoonmaken, kunnen de huid zwaar belasten en uitdrogen.

 

Hoe kan een arts helpen bij een droge huid?

Normaal gezien kan je een droge huid zelf verzorgen met enkele veranderingen in je routine en leefgewoontes. Een bezoek aan een dokter is echter aan te raden indien:

  • De droge huid ondanks alle genomen maatregelen niet verbetert.
  • Je plotseling ineens een zeer droge huid hebt.
  • De huid jeukt, pijnlijk is, ontstoken is of als er huiduitslag is.
  • Er andere symptomen optreden, zoals gewichtsschommelingen, veranderingen in haar en nagels, sterke dorst of frequent plassen, angsten of dwangstoornissen.

 

Je huisarts zal je eerst vragen naar persoonlijke hygiëne en levensstijl. Belangrijke informatie is:

  • Hoe lang bestaan de symptomen al?
  • Wat heb je zelf al gedaan?
  • Is de huid onlangs merkbaar veranderd?
  • Heb je last van huidziekten of allergieën?

Afhankelijk van de resultaten van dit onderzoek zal een arts je kunnen doorverwijzen naar specialisten zoals dermatologen, endocrinologen of psychotherapeuten. 

 

Hoe verzorg ik een droge huid?

Gebruik voor reiniging en verzorging alleen producten die zo min mogelijk irriterende stoffen bevatten, zoals alcohol of minerale oliën. Gebruik in plaats daarvan producten die zeepvrij en huidneutraal zijn. Natuurlijke producten zoals shea boter, jojoba of amandelolie zijn huidvriendelijke alternatieven. Producten die ureum, glycerine, of hyaluronzuur bevatten, leveren ook veel vocht. Het beste resultaat verkrijg je door deze producten aan te brengen op een licht vochtige huid, hierdoor kunnen ze namelijk beter doordringen en de diepere huidlagen bereiken. 

 

Heeft mijn huid vocht of vet nodig?

Een droge huid heeft altijd beide nodig - meer vet in de winter en meer vocht in de zomer. Vooral in de winter vermijd je best crèmes met een hoog vochtgehalte, omdat water bij koud weer kan bevriezen. Of je over het algemeen crèmes met vet of vocht nodig hebt, hangt af van je huidtype. Er zijn echter ook enkele hints waardoor je zelf kan vertellen wat je huid op dit moment nodig heeft:

  • Een gebrek aan vet: je huid is schilferig, gebarsten en ontstoken. Na het aanbrengen van de crème rekt deze weer snel uit.
  • Een gebrek aan vocht: de huid is ruw, jeukend en strakker. Vette crèmes absorberen niet goed. 

 

Waar moet ik op letten als ik een droge huid heb?

Naast de juiste huidverzorgingsproducten kan je ook in het dagelijkse leven dingen doen om een droge huid te voorkomen en het ongemak te verlichten:

  • Vermijd lange of zeer hete baden of douches.
  • Drink genoeg water.
  • Bescherm je huid tegen zon en kou. Zorg ook voor een goede beschermingsfactor voor de zon en bedek gevoelige huidgebieden met kleding in de winter. 
  • Kwarkmaskers of baden met olijfolie en melk zijn gekende geneesmiddelen voor een droge huid.
  • Draag lichte en ademende kledij.
  • Zorg dat je bij het eten voldoende goede vetzuren en huidvitaminen zoals vitamine E en A binnenkrijgt. Deze zitten bijvoorbeeld in vis, avocado’s, plantaardige oliën, noten en eierdooiers.